Перейти до основного вмісту
Злість - наш помічник. Терапевтична функція злості

Зла людина ... злитися ... зло ... - скільки негативного заряду несуть ці слова в нашій культурі ...
Ми традиційно вважаємо злість поганим почуттям. Культурні традиції і норми наказують нам стримувати злість і агресію при взаємодії з оточуючими.
«Хороші дівчатка не зляться ...»
«Злий хлопчик - це погано. Хлопчик повинен бути ввічливим джентльменом »
Раз по раз діти чують заборону на прояв злості і вчаться її ховати.
А що таке злість насправді? Що це за почуття? Як воно проявляється?
Зануримося в дитинство ...
У пісочниці відібрали мою іграшку. Я розлютився і спробував її повернути, закричав і вирвав її з рук загарбника. Мама мене насварила за те, що я такий злий ...
Що тут сталося з точки зору психології? Були жорстко порушені кордони господаря іграшки - у нього, без його згоди, відібрали річ, що належить йому. Природною реакцією на грубе порушення кордонів було почуття злості, яке дало енергію для захисту своїх кордонів - «закричати і повернути своє назад», адже «я сам хотів цією іграшкою ще пограти». А тут прийшла мама і вилаяла, транслювала таким чином відразу кілька послань: «твої кордони можна порушувати», «ти - ніхто, твої бажання нецінні, цінніше бажання іншого», «у тебе немає права відстоювати себе», «ти не маєш право відчувати те, що ти відчуваєш ».
Ці дитячі ситуації повторюються з разу в раз протягом усього періоду дорослішання дитини. І поступово дитина стає нечутливою до того, що з нею відбувається - нечутливі до своїх кордонів, байдужим до своїх бажань, нечутливим до автентичного собі.
І потім, вже в дорослому віці, сидячи навпроти мене в кабінеті, ці хлопчики й дівчатка розповідають, що «не знають, що хочуть в цьому житті», що не чують своїх бажань і не можуть сказати, що наповнює їх радістю і дає їм життєвий ресурс. Питання: «У чому твоя цінність?» Ставить таких хлопчиків і дівчаток у глухий кут. Вони звикли міряти свою цінність оцінками інших, і без цієї зовнішньої оцінки «ти молодець» вони просто губляться ...
Ми багато разів ходимо з ними по колу в пошуках відповідей на екзистенційні питання: «А хто я такий? Що мені подобається в житті? Навіщо я живу? І де брати сили для цього самого життя? »
І ось тут приходить на допомогу злість. В ході цих ходінь по колу я намагаюся намацати у такого «нечутливого» клієнта якусь цінність (в ідеалі - цінність його «Я»), і потім відверто «зачепити» її, викликавши природну в такі моменти злість, що піднімається на захист ураженої цінності .
І саме в цей момент, коли клієнт починає злитися (можливо, вперше за довгий-довгий час) і народжується можливість доторкнутися до його душі і почуттів, почути настільки довго мовчало його «Я» і почати дійсно терапевтичну роботу - роботу з почуттями.
Ми обговорюємо цю злість, її причини, звідки вона з'явилася, на захист якої цінності піднялася. Досліджуємо, як клієнт проживає цю злість, як він її відчуває і як йому взагалі «відчувати». Ми дивимося в саму цінність, яку захищає клієнт, вчимося бачити і визнавати її, давати їй право «бути», і досліджуємо її в терапії.
Допомагаючи клієнту проявити свою злість, прожити її і відреагувати, я допомагаю йому доторкнутися до себе справжнього, помітити себе і почути те, що відбувається у нього всередині. Злість робить те, що іншими способами здійснити не вдається - вона пробиває товстелезні залізобетонні стіни імперативів і інтроектів, за якими ховаються справжні почуття, бажання і прагнення клієнта. Злість запускає чутливість у нечутливого клієнта, і завдяки їй клієнт починає відчувати себе і своє справжнє «Я».
Тулинова Ольга